نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | آوریل 9, 2010

شايعات، سلاح برنده باطل علیه حق ونحوه مبارزه با آن!!

شايعات، سلاح برنده باطل علیه حق ونحوه مبارزه با آن!!

نوسنده: خالد افغان

اگر به تاريخ انسانيت رجوع کنيم خواهيم ديد در زمانه های مختلف اهل باطل اصحابان زر و زور با بکار بردن سلاح شايعات، تهمتها وافواهات همواره اهل حق را کوبيده ومورد اذيت قرار داده اند وآواز ناب حق را نزد مردمان ساده وکم علم با شبهات ودروغهای پی ريزی شده وفنی در بسا از موارد خفه ساخته اند. امروز رسانه ها، قوه چهارم جامعه، با تأثير وساحه پوششی که دارند، قسمت عمده ايجاد وترويج همچو افواهات را، پيش ميبرند. از اين روست که آمريکا، متحدين وغلامان شان اموال هنگفتی را که خارج از تصور است در اين زمينه، به مصرف ميرسانند.

جهت توضيح بيشتر، چند نمونه از تاريخ را ارائه ميکنم سپس وضعيت کنونی افغانستان را مختصراً بررسی ميکنم:

قوم نوح وتبليغات عليه وحی الهی:

خداوند در باره رويه زشت قوم نوح عليه السلام با پيامبر شان چنين ميفرمايد:»

کذبت قوم نوح المرسلين إذ قال لهم أخوهم نوح ألا تتقون إني لکم رسول أمين فاتقوالله وأطيعون وما أسألکم عليه من أجر إن أجري إلا علی رب العلمين فاتقوا الله وأطيعون قالوا أنؤمن لک واتبعک الأرذلون»

يعنی: قوم نوح( عليه السلام) پيامبران خدا را تکذيب نمودند. هنگاميکه برادر شان نوح بديشان گفت: آيا از پروردگار نمی هراسيد؟ من واقعاً پيامبر امين خدا بسوی شما هستم، از خدا بترسيد واز من فرمانبرداری کنيد، ومن از شما در مقابل دعوت وتبليغ هيچ مزدی نميخواهم، مزد مرا فقط وفقط پرودگار عالميان ميدهد. بترسيد از خداوند ومرا اطاعت کنيد. آنها(قوم نوح) گفتند: چگونه ترا متابعت کنيم درحاليکه ترا جز مردمان تهی وپست کسی متابعت ننموده است؟!.

ملاحظه ميکنيم چگونه طبقه حاکم وظالم جامعه وقت، نهضت پاک انبيای کرام را مورد طعن قرار داده آنها را مردمان پست وتهی خطاب ميکنند، ودر جای ديگری برايش ميگويند:» إنا لنراک في ضلال مبين» ما ترا در گمراهی آشکار ميبينيم.

فرعون واستفاده از وسيله تبليغات عليه حق:


واگر به دعوت موسی(عليه السلام) وبرخورد فرعون با او مراجعه کنيم استفاده از عين ابزار را خواهيم مشاهده کرد. فرعون متکبر کسيکه دعوای خدائی را نموده بود، ملت بنی إسرائيل را برده گرفته هرکار ناروا وظلم را بر ايشان روا ميداشت، موسی(عليه السلام) شريف ترين اتباع بنی إسرائيل را که از جانب خداوند(عز وجل) به پيغمبری مبعوث شده بود؛ جادوگر، مفسد، ديوانه، بی دين خطاب ميکرد. در سوره غافر الله تعالی ميفرمايد:» وقال فرعون ذروني أقتل موسی وليدع ربه إني أخاف آن يبدل دينکم أو أن يظهر فی الأرض الفساد» وفرعون گفت: بگذرايد تا موسی را بکشم، واو(اگر راست گو است) از پروردگارش کمک بخواهد، من ميترسم او دين شما را تبديل ويا در زمين فساد را منتشر نسازد» ودر سوره الشعراء سخن فرعون را چنين نقل کرده ميفرمايد:» إن هؤلاء لشرذمة قليلون» يقيناً آنان( موسی وهمراهانش) يک اقليت منفور واندک اند». ملاحظه کنيد فرعونيکه نشانه ظلم است، چگونه خود را محافظ دين ومصلح جلوه ميدهد ودعوت پاک الهی را فساد وديوانگی ميخواند، واز همه شگفت تر اينکه طبقه عوام چگونه بدون تحقيق، به شايعات باور میکنند وتحت تأثير آن قرار ميگيرند؟!
ابوجهل ومشرکين مکه وسياست تبليغات:

اگر پيامبران پيشين را گذاشته به برخورد جامعه جاهليت مکه با دعوت پيامبر اسلام دقت کنيم خواهيم ديد سردمداران مکه نيز از همين وسيله استفاده بزرگی نموده اند پيامبر(ص) را جادوگر، ديوانه، کاهن وعامل اختلاف ميخواندند.

آمريکا، متحدين وغلامانش واستفاده از اين ابزار:

در جامعه امروزی، اهل باطل با پيروی از فرعونيان وابوجهل، از افواهات وشايعات عليه مجاهدين راه حق بشکل بهتر وعميقتر وبا استفاده از وسائل پيشرفته تر ومؤثرتر استفاده کرده وميکنند. القابی از قبيل تروريستها، افراطيون، راديکالها، متعصبين، اصوليها وغيره را اختراع کرده وبعد از اينکه اصطلاحات مذکور را از طريق رسانه های جمعی يی که دردست دارند معناهای زشتی ميپوشانند آنها را بدان مسمی کرده وميکنند. اشتباهات کوچک آنها را بسيار بزرگ جلوه ميدهند، واشتبهات بزرگ خويش را کوچک بنمايش میگذارند.

متأسفانه در افغانستان عزيز هر رژيميکه بر مسند قدرت نشت عوض اينکه بالای زخمهای ملت، مرحم نهد، بنامهای مختلف آنها را تعقيب ومجازات کرد، مردم وملت خودرا زير شعاع شعارهای اجنبی وبيگانه به گروه های مختلف تقسيم بندی کرده در ايجاد فضای بی اعتمادی اختلافات وبدبينيها بشکلی از اشکال سهيم شد. وما امروز ذائقه تلخ اين سياستهای سطحی را ميچشيم بلکه نسلهای آينده ما، تا عرصه های مديد، تا زمانيکه تاثيرات مهلک اين برهه از تاريخ کشور باقيست، فراموش نخواهندکرد. اگر ما ملت افغان از تاريخ نه چندان بعيد خويش تاريخيکه با هر حلقه تراژيدی خود هزاران هزاران اندرزهای عبرت انگيز را احتوا دارد، پند نگيريم وامروز هم به تأسی از اجنبي ها ملت خود را سرکوب کنيم، بايد بدانيم عواقب خطرناکی آينده ما را تهديد خواهد کرد ورخت ترقی وآرامی بطور دائم از کشور غمديده ما برچيده خواهد شد.

اگر مردم عامه وبی سواد در چنين کارها آغشته ميشوند آنقدر درد ندارد زيرا نادان اند، اما نابخشودنيست آن شايعاتیکه از چشمه های قلابی علم ودانش نشأت ميکند.

موقف مسلمان در رابطه با شايعات:

خداوند تعالی ميفرمايد:»

(يا أيها الذين آمنوا إن جاءکم فاسق بنبأ فتبينوا..»(الحجرات)

(ای مؤمنان! زمانيکه یک فاسق خبری را بشما ميرساند، در مورد تحقيق وتثبت نماييد). در روشنايي آیت فوق الذکر وديگر آيات واحاديث پیامبر(ص)، مسلمانان بايد، در رابطه با شايعات بويژه افواهات عليه علماء حق، رهبران ثابت قدم وحرکتهای اسلامی اصيل، به نکات ذيل دقت نمايند:

اول: بايد از تثبت وتحقيق کار بگيرند. وبدانند که اکثريت مطلق آنچه عليه ايشان بنشر ميرسد، دروغ وبی اساس است. احياناً يک واقعه عملاً صورت گرفته ميباشد، ولی رسانه ها آنرا بشکل غلط تفسير ميکنند که اين نوع تهمت نسبت به نوع اول خطرناکتر وگمراه کننده تر، است.

دوم : آنرا بديگران انتقال ندهند پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم ميفرمايد:

» کفی بالمرأ کذباً أن يحدث بکل ما سمع» برای یک شخص اينقدر دروغ کافيست که هر آنچه را ميشنود، نشر مينمايد.

سوم: در هرمجلس واز هر منبر با حکمت وخونسردی تمام در از بين بردن و ابطال شايعات وشرح حقائق به مردم که متأسفانه اکثراً از بی سوادی وکم علمی رنج ميبرند، نقش فعال ايفا نمايد.

چهارم: در صورت ثبوت تهمت، وظيفۀ بزرگ» الدين النصيحة..» را شعار و شغل خود بگردانند. وبدانند که » (کل ابن آدم خطاء وخير الخطائين التوابين» ( اشتباه از هر انسان سر ميزند، بهترین خطاکاران آنانی اند که توبه میکنند). اگر اشتباه کننده توبه نموده باشد وگناهش بر حرکت اسلامی مؤثر نباشد، يعنی محدود به زندگی شخصی خودش باشد اورا مورد عفو قرار بدهند. در غيرآن کوشيده شود تا از طريق رهبريت شخص مذکور هرچند اگر صاحب نام ونشان وافتخارات هم باشد، از مقام مسؤوليت عوض شود تا نشود سمعه حرکت اسلامی با کردار زشت يک فرد خدشه دار گردد.

پنجم: بايد حرکت اسلامی یک گروهی را توظيف به بررسی رسانه ها نمايد، تا اقلام وزبانهای که در مقابل شبهات ویا شهوات(پول ومنصب) در نشر شايعات غلط ويا تحريف حقائق، نقش بازی ميکنند، نشاندهی وبه کتگوری های مختلف بعد از مطالعۀ دقيق افکار وارتباطات شان تقسيم بندی شوند. وکوشش صورت گيرد تا با استفاده از وسائل مختلفی که در دسترس قرار دارد ولو نامه… نخست حقائق برایشان تشريح شود(البته بخاطر اقامۀ حجت هرچند طوريکه گفته ميشود» الحق أبلج والباطل لجلج» حق روشن است)، بعداً به عواقب سهمگيری در جنگ تبليغاتی عليه حرکت اسلامی واينکه اين جنگ با حمل سلاح وداخل شدن در نبردهای رویاروی فرقی ندارد بلکه شاید خطرناکتر از آن باشد، متوجه گردند. با اينکار اکثر اقلام وزبانهای خادم دشمن، از نشر شايعات ساکت ميشوند ویا علی الاقل تعديلاتی در آن رونما ميگردد.

ومن الله التوفيق

منبع : سايت عقيده


بیان دیدگاه

دسته‌بندی